zondag 6 juni 2010

Start To Coach: vervolg + test

Gisteren , 5 juni, heeft mijn jogger zijn 5 km test afgelegd met succes! Ik ben best een trotse jogbegeleider.

Uiteindelijk door de warmte, en waarschijnlijk te zware woensdag heeft hij zijn 5 km gelopen in 41 minuten. Op een traag tempo dus, maar het belangrijkste si dat het einddoel bereikt is.

Het einddoel of een nieuw begin. 5 km in 1 stuk kunnen lopen betekent dat het vanaf nu gedaan is met wandelstukjes in te voeren. Nu wordt er constant gelopen. In eerste instantie zullen de volgende trainingen rond het half uur schommelen, wat neerkomt op iets minder dan 5 km. Om daarna terug tot 5 km te gaan. Eventueel in een nog later stadium kan er opgebouwd worden naar 10 km met versnellingen.

Ik zet hier nog even het laatste deel v.h. schema neer dat ik genomen heb om tot deze mooie prestatie te komen:
- les 10: 7L / 1W / 8L / 2W / 7L / 1 W / 8L / 2W / uitwandelen
- les 11: 8L / 2 W / 8L / 2W / 7L / 1W / 8,5L / uitwandelen
- les 12 : 8L / 2W / 8L / 2W / 8L / 1,5W / 9L / uitwandelen
- les 13: 10L / 2W / 10L / 2W / 12L / 1W / uitwandelen
- les 14: 10L / 2W / 12L / 2W / 6L / 1W / 6L / uitwandelen (het ging niet 2x 12L, dus opgesplitst in 2x 6, daarom ook in de volgende les een herhaling van wat deze les diende te zijn.)
- les 15: 10L / 2W / 12L / 2W / 12L / uitwandelen
- les 16: 15L / 2W / 15L / uitwandelen
- les 17: 15L / 1,5W / 15L / uitwandelen
- les 18: 17L / 2W / 17L / uitwandelen
- les 19: 17L / 1W / 22L / uitwandelen
- les 20: 5km-test!

Voila op deze manier zijn de trainingen verlopen, als coach heb ik getracht om 1/2 lessen zelf mee te lopen zodat ik het tempo in de gaten kon houden en of er geen overhaaste opbouwingen ingeslopen zijn. Tegen het einde van de trainingen ging alles zeer vlot en lag het tempo al redelijk hoog (in jogtermen). Vandaar dat ik toch een beetje schrok dat de uiteindelijke 5km trager verlopen zijn, maar hé alles is gelukt dus zeer goed gedaan.
Denk erom: in start to run is snelheid niet belangrijk, uitlopen daarentegen wel!

Geen opmerkingen: