zondag 9 maart 2008

Start 2 Run: les 1-4



Vorige week woensdag zijn we van start gegaan met Start To Run naar 10 km. We zijn met een groepje van ongeveer 7 mensen die voor de 10 km gaan. Aangezien we slechts 2x begeleid trainen en we de 2de begeleide training van de week versnellingen moeten doen mochten we meteen starten met les 2.

Les 1 en 2 (resp. 30 en 35 minuten lopen) had ik thuis de week ervoor nog geoefend. Les 2 was dus 35 minuutjes lopen. Al snel moest ik vaststellen dat mijn tempo traag is. En dat het tempo van de groep hoger ligt. Maar geen probleem ik moet het 'slechts' 35 minuten volhouden en probeer bij te benen. Wat al bij al nog vrij goed lukt. Achteraf meldde ik dit aan de begeleidster en ze zei me meteen dat ik niet naar het tempo van anderen moet kijken. Als ik trager wil lopen dat ik dat gerust mag doen. Het is belangrijker dat je volhoud dan dat je vroegtijdig (moet) opgeven. De eerste les was dus even wennen aan het tempo maar viel heel goed mee.

Les 3 op vrijdagavond. De 'versnellingsavond'. Voor het eerst zou ik versnellingen doen. Om te beginnen moesten we 2 grote rondes opwarmen (ongeveer 10 min) traag lopen. Alweer moest ik toegeven dat het tempo vrij hoog ligt voor mij. Daarna een paar stretch oefeningen en we mochten aan onze 10 rondjes op de piste beginnen. 10x 400m dus. In die 10 rondes moesten we ook 4x 100m versnellen. Tempo ietsje opdrijven dus. Aangezien het tempo voor mij al vrij hoog ligt, dacht ik ok, gewoon even versnellen. Maar al vlug merkte ik weer dat de rest van de groep ook bij de versnellingen sneller ging. Hierbij moest ik mijn collega's even laten gaan. Maar ik kon ze al snel weer bijbenen. Enzo zat les 3 er alweer op.

Les 4 vandaag in de regen, alleen. Een training van 30 minuutjes gewone duurloop. Eigen tempo dus. Normaal gezien loop ik 35-38 minuten op 5 km. En heb ik ongeveer een punt op mijn traject waar ik ongeveer 15 minuten gelopen heb, en dan maak ik rechts omkeer. Dit dee ik dan ook, en als ik weer thuis was moest ik opmerken dat ik eigelijk nog niet klaar was met de les. Ik had nog ruim 1,5 minuut over! Waar ik normaal wel 30 minuten over loop, doe ik dus sneller. Die 2 lessen van vorige week hebben hun effect dus niet gemist. Ik loop nu al een beetje sneller. Ik hoop dan wel dat ik niet sneller moe wordt dan.

Ik heb mezelf een cadeautje belooft als ik de 10km haal. Maar hier hoor je later meer over!

Oh, en wat het autorijden betreft, momenteel is het volle gas oefenen op het parkeren. Want het examen staat voor de deur binnenkort.

Italiaanse lessen liggen voorlopig even stil, tot na het rijexamen. ik heb wel nog mijn eerste examen gemaakt en daar scoorde ik toch een mooie 83% op.

Geen opmerkingen: