zondag 14 september 2008

Start To Run: zondagstraining



Dat was lang geleden zeg! Niet het lopen, maar het lopen op zondag. De 3de training in de week. Sinds de ING-Run in juli heb ik maar 1x (ergens in augustus) op een zondag gelopen. Nu met start 2 run moet ik weer verdr opbouwen, dus een zondagstraining is alweer een must.

De training bestond uit 40 minuutjes lopen, dit keer niet in groep maar alleen. Dit betekent volledig je eigen tempo kiezen. Het was vanmorgen zeer mooi weer, heldere hemel en het ochtendzonnetje. Het was niet warm, eerder frisjes, maar om te lopen ideaal.

Ik startte thuis, wat nog langer geleden was, en ik deed mijn tourtje van 5 km. Het heen en terug tourtje. Ik dacht ik ga op mijn gemakje lopen, normaal heb ik dan nog een paar minuutjes over maar die loop ik dan wel wat verder. Ik vertrok goed op mijn gemak en het ging prima. Normaalgezien krijg ik al snel het gevoel van oeioei nog zo ver. Maar dit keer niet. 40 minuten lopen is voor mij duidelijk geen moeite meer. Ik was bijna halverwege en alles zat mee. Ik bleef verder lopen en genoot ondertussen van het septemberzonnetje. Halverwege, amai ik heb veel energie! Meestal ben ik blij dat ik halverwege ben maar dit keer kon ik precies de hele wereld aan. Ik bleef lopen, ik had nergens last van het was gewoonweg zalig.

Naar het einde toe had ik zeker het gevoel dat ik verder kon en ik was helemaal niet vermoeid, laat staan uitgeput. Dit was een van de betere loopsessies van de laatste weken. Echt je eigen tempo volgen doet zeer veel aan het uiteindelijke slagen van je doel. Dit is zeker een les naar de volgende lange duurlopen, van zodra ik het gevoel heb dat ik me moet forceren om erbij te blijven, niet doen, alleen verder lopen. Dan pas heb je de kans dat je uitloopt en je doel bereikt.

Ik ben dus zeer tevreden over deze les, les 1 van week 2. Het geeft me voldoening en zelfvertrouwen voor komende woensdag, dan staat er weer een lange duurloop op het programma.

Verder ben ik ook het boek Start To Run met Evy Gruyaert beginnen lezen. Aangezien ik de eerste 5 km eigenlijk ook heb leren lopen met en door haar, was ik benieuwd naar hoe ze het zelf ervaren heeft. Het boek is eigenlijk het verhaal van 0 - 5 km in 10 weken, met wat je voelt in welke week en waar lopen goed voor is en hoe je jezelf kan verbeteren. Daartussen staat dan hoe Evy zelf die weken is doorgesparteld. Verder staan er ook nog gezonde receptjes en voedingstips in. Andere tips ivm schoenen, kleding en loopaccessoires vind je er ook in terug. Ik vind het boek een aanrader voor iedereen die start met lopen en zeker voor mensen die het start to run programma volgen of gevolgd hebben. Dan kan je perfect vergelijken en vooral beamen wat er in staat.

Zo dat was het weer voor deze keer.

*kiss*
Sneaky

Geen opmerkingen: