zondag 28 maart 2010

Start to Coach

Na mijn eigen ervaringen als beginende loper, Start to Runner, ga ik nu zelf iemand begeleiden in zijn trainingen naar de eerste 5 km!

Ik ben afgeweken van het originele Start to Run schema aangezien mijn "leerling" al iets hoger kan starten.

Het schema dat ik opgesteld heb voor de eerste les is als volgt:
2 min. Lopen / 2 min. Wandelen / 4 min. L / 2 min. W / 4 min. L / 1 min. W / 2 min. L / 1,5 min. W / 2 min. L en dit over een afstand van 3,6 km.

Ik heb zelf meegelopen om het tempo te bepalen. Een goede uitgangsbasis voor het joggen op een goed tempo is als je nog voldoende adem hebt om te kunnen praten tijdens het lopen.

Dit heb ik dan ook aangemoedigd. Blijf maar praten / vertellen. De eerste loopstukjes gingen prima. Recupereren tijdens de wandelstukjes ging vlot.
De laatste 2 loopstukjes merkte ik op dat het praten wegviel en dat het tempo omhoog ging.
Ingrijpen dus, je MOET trager lopen, en je gaat nu praten tegen mij.
Na enkele seconden ging het alweer zoals het hoorde.
En voor we het wisten zat de eerste les erop.


De booschap is nu om verder te doen en steeds de grens te verleggen.
Ik ben een tevreden coach!

*kiss*
Sneaky

Geen opmerkingen: