zondag 20 mei 2012

Sneaky @ New York City

New York City Eerst en vooral wil ik zeggen, dit was really amazing! We vertrokken vrijdagochtend met de trein vanuit Zele naar de luchthaven. Daar aangekomen zijn we onmiddellijk naar de check-in balie gegaan en vervolgens naar de gate. Onze vlucht vertrok om 10u05. We zaten helemaal achteraan in het vliegtuig. Later bleek dat dit een goede plaats was, je hebt ruim overzicht, kan makkelijk weg enzo, dicht bij toiletten. De landing van deze vlucht was echt slecht. Heel veel turbulentie en luchtzakken. Dus we kwamen vrij bleekjes het vliegtuig uit na 7u30 vliegen. Aangekomen op JFK, moesten we onmiddellijk naar de emigratie. We moesten onze vingerafdrukken laten nemen en paspoortcontrole. Als alles achter de rug was, en we onze valiezen genomen hadden konden we richting Airtrain. Dat is een soort treintje dat heel de luchthaven rondrijd naar de parkings/metrostation. We namen de metro richting Manhattan en na eventjes wandelen kwamen we rond 15u bij ons hotel. Het hotel was dik in orde. De mensen aan de receptie waren zeer vriendelijk en behulpzaam. De kamer was proper, geen bed bugs!! De badkamer was ook ruim, met een bad, toilet en grote lavabo.

Toen we geïnstalleerd waren, zijn we helemaal naar het zuiden van Manhattan gegaan om daar de ferry naar Staten Island te nemen. Deze ferry is gratis en brengt je in 20 minuten naar de overkant. Daar aangekomen, hebben we een kleine wandeling gemaakt langs de kustlijn van het kleine eilandje. Van daaruit heb je een prachtig verzicht op de high buildigs van Lower Manhattan. Aangezien het voor ons al erg laat was en we heel moe waren, zijn we vrij snel terug richting hotel gekeerd. Wel na een eerste keer McDonald’s te eten. Wat een verschil met België! Geef mij maar de Belgische mcdo! In NY zit de burger in een zakje, de frietjes zitten ook in een zakje en de groentjes op de burger zijn zeer pover. Onze 2de dag, moesten we vroeg uit de veren zijn. We werden immers om 09u verwacht aan het controle checkpoint voor de ferry naar het Statue of Liberty (aka ’t madammeke). Deze controle kan je vergelijken met die op de luchthaven, alles in een bakje door de scanner en zelf ook door zo’n metaaldetector. Dan konden we de boot op. Heel wiebelig. De boot vertrok en op amper 10 minuten varen kwamen we al bij het Statue. Momenteel zijn ze aan het werken aan het monument, dus we konden niet naar boven. We konden wel heel het eilandje rondwandelen op de mooi aangelegde promenade. Ook van hier heb je een mooi zicht op Manhattan, Brooklyn en Staten Island.
Na het Statue vaarden we door naar Ellis Island, hier kwamen vroeger de immigranten aan die naar Amerika wilden. Nu is er op dit eilandje enkel nog een museum. Tegen de middag waren we terug in Manhattan. We gingen door Battery Park, richting WTC-site. Daar bleek dat we niet zomaar op Ground Zero mochten gaan. We moesten daar eerst een reservatie voor maken. Dus gingen we maar verder. Na een lekker slaatje gegeten te hebben zijn we via het City Hall Park over de Brooklyn Bridge naar Brooklyn gegaan. Vanuit Brooklyn heb je dan ook weer een prachtig zicht op de oostkant van Manhattan. Hier werden dan ook veel trouwfoto’s genomen! We hebben hier veel gewandeld en onze voetjes waren al erg moe, maar we zijn toch terug tevoet over de Brooklyn Bridge geweest. Niet zo ver van ons hotel hebben we dan gegeten in een Iers restaurantje. Zondag zijn we dan via Wall Street naar de metro gegaan richting Central Park. Het beloofde alweer een prachtige warme dag te worden. Eerst gingen we langs bij FAO Schwarz & Schweetz, een heel grote speelgoed en snoepwinkel. Met allemaal huge artikelen. Terug de metro op richting Guggenheim, wat een prachtig gebouw langs de buitenkant! En via de Upper East Side, central park betreden, waaaw. Prachtig groot, groen en zeer proper park. Het viel op dat er veel joggers in het park waren. De echte new yorkers komen hier duidelijk aan hun conditie werken en een frisse neus halen.
We wandelden door central park, namen terug de metro om naar het Rockefeller Center te gaan. Daar bezochten we de M&M’s World Store, Nintendo World Store, en deden we een terrasje op het Rockefeller Plaza. Wat uiteraard niet kon ontbreken was het uitzicht dat je hebt vanop Rockefeller, dus we gingen naar The Top Of The Rock! In minder dan een minuut bracht de lift ons naar boven. De Lift zelf was al een beleving op zich. Er was gewoon een lichtshow in het naar boven gaan. Heel leuk gedaan. De lift bracht ons naar verdieping 69, dan waren we op het eerste uitzichtplatform, met de trap en roltrap konden we dan nog 2 verdiepen hoger. Het zicht werd er alleen maar beter door. Het was helder en dus kon je ver kijken. Maandag namen we de metro naar Grand Central Terminal en liepen we 42street even op en af, daar staan enkele bekendere gebouwen, zoals het Chrysler Building, Daily news bldg, Grand Central Terminal, Met Life en Lincoln Building. We stapten door naar de New York Public Library en bezochten die eens. Het was een van de vele campussen in New York, hoewel dit de hoofdcampus was, waren er weinig echte leesboeken te vinden. We wandelden 5the Avenue zuidelijk af richting Empire State Building. We zijn hier niet naar boven gegaan, aangezien het uitzicht hier minder is dan Top Of The Rock. We aten Wendy’s en gingen echt shoppen op 5the Av., Broadway en omgeving. We wandelden door tot aan het Flatiron Building. Daar namen we de metro om nog een iets verder gelegen winkel te bezoeken. Toen we daar buiten kwamen zagen we dat de straat was afgezet met hekkens en er politie liep, en dat de mensen bleven staan. We vroegen ons af wat er gaande was, en vroegen dit dan aan een agent en heel droog zei hij ‘president’s coming’. Woooooooooowwwwwww that is really out of control. We moesten bij de gebouwen blijven staan, we mochten zelf niet tot aan de stoeprand bij de hekkens. Een paar motoren van de politie en dan een 5-tal auto’s waar meneer Barack Obama inzat passeerden ons. En 5 minuten later was alles weer zoals voorheen. Na het shoppen gingen we richting Little Italy om iets te drinken bij Sambuca’s Café, en wandelden we nog even verder, Little Italy is hooguit nog 1 straat groot. De rest is ingepalmd door China Town. China Town is echt vuil en je voelt je daar echt in Shangai of iets dergelijk, overal chinese reclame enzo. We aten bij een Italiaan een pasta en pizza, erg lekker. Dinsdag was alweer onze laatste volledige dag, en die begonnen we in SoHo. Een nieuwere exclusievere shoppingsbuurt. We kwamen Wafels & Dinges tegen en kochten uiteraard een lekkere Belgische, New Yorkse Brusselse Wafel met suiker. Die dag regende het wel een beetje. Dus de geplande wandeling over de High Line hebben we noodgedwongen moeten afblazen, we zijn dan maar vroegtijdig naar het hotel terug gekeerd om ons klaar te maken voor de Broadway Show die we zouden meepikken: The Lion King. Een geweldige show met prachtige decors en kostuums. Als we hier buiten kwamen was het al donker en gingen we door naar Times Square, waaaaw, amazing! Waanzinnig grote reclameneon verlichtingen enzo. We stonden met grote ogen te kijken. Hier op Times Square hebben we dan nog maar een late night McDo gegeten. Woensdag, onze laatste dag in deze wereldstad, wilden we naar het Museum for Photography gaan maar dit was blijkbaar 10 dagen gesloten! Pech dus. Dan maar terug downtown. We hadden dan tickets gereserveerd voor de 9/11 memorial en ground zero bezoek.
De nog steeds in wederopbouw zijnde wtc-torens zijn nu al terug indrukwekkend. En op de plaats van de twin towers zijn nu fonteinen geplaatst in de funderingen. Met helemaal daarrond alle namen van slachtoffers, zeer mooi gedaan. Een mooi eerbetoon. One World Trade Center is langs de buitenzijde bijna helemaal af. En oogt ontzettend knap! Een parel van een wolkenkrabber. Volgende jaar zou alles moeten klaar zijn normaalgezien. Daarna nog een lekkere caesar salad gegeten bij Pret à manger. Als laatste zijn we nog naar de Yellow Rat Bastard gegaan voor een paar laatste aankopen, en dan snel terug naar het hotel, nog even omkleden en de taxi in terug naar JFK. De terugvlucht was een stuk aangenamer en sneller (6u45 ofzo) dan de heenvlucht. New York was fantastisch, de mensen zijn er zeer vriendelijk, het is er proper en veilig. Kortom een aanrader voor wie van steden houdt! *kiss* Sneaky